Eindbazen zijn een veelvoorkomend element in veel games waarbij een speler een laatste extra sterke character moet verslaan om de game uit te spelen. De TEKKEN serie heeft een aantal iconische eindbazen voortgebracht en in deze special richten we ons op de sterkte eindbazen die tot nu toe in de TEKKEN serie verschenen zijn.
Enkele andere eindbazen
De eerste TEKKEN (maar ook TEKKEN 4) begon met Heihachi als eindbaas zonder enige gimmick. TEKKEN 2 had Devil Kazuya als eindbaas die sterke maar trage laserstralen afvuurde. TEKKEN 3 had als eindbaas Ogre die competitief een solide character was, al moest hij daar wel bestaande aanvallen van andere characters voor lenen. TEKKEN Tag Tournament had de eindbaas Unknown die net als Mokujin kan immiteren, maar met de R3 toets van vechtstijl kon wisselen. De eerste behoorlijke eindbaas dook eigenlijk pas op in TEKKEN 5, al was deze eindbaas oorspronkelijk bedoeld voor TEKKEN 4.
Jinpachi
Na de vermeende dood van Heihachi in de intro van TEKKEN 5 duikt zijn vader Jinpachi op die gevangen bleek te zitten onder de verwoeste Hon-Maru tempel en daar bezeten is geraakt door een wraakzuchtige geest. Hij neemt de Mishima Zaibatsu over en organiseert het vijfde toernooi in de hoop dat hij verlost zal worden van de wraakzuchtige geest.
Qua gameplay bleek maar al te goed hoe wraakzuchtig de bezeten Jinpachi speelt. Deze character bleek zo overpowered te zijn dat hij de eerste eindbaas in de TEKKEN serie werd die niet speelbaar was. Zijn aanvallen zijn erg krachtig, zijn executie is vrij eenvoudig en met zijn lichaamsbouw heeft hij een vrij groot bereik. Kenmerkend is zijn gevreesde combo waarbij hij de tegenstander eerst met een stun verlamt en daarna een unblockable vuurbal afvuurt die niet te ontsnappen is. Jinpachi's zwakte ligt in zijn gebrek aan mobiliteit en een veelvoud aan aanvallen die erg lineair zijn.
Met de release van TEKKEN 5: Dark Resurrection op de PlayStation 3 werd Jinpachi Mishima uiteindelijk toch speelbaar, al werden zijn sterkste punten wel flink verminderd terwijl hij zijn gebrek aan mobiliteit behield. Jinpachi keerde terug in TEKKEN Tag Tournament 2 met een uitgebreide moveset en voelde meer dan ooit als een vrij complete character zonder oneerlijke gimmicks.
Azazel
Het idee van een onspeelbare overpowered eindbaas bleek een succes te zijn en in TEKKEN 6 werd alles uit de kast gehaald om Jinpachi op alle fronten af te troeven als frusterende eindbaas. Het resultaat van Azazel, een reusachtig demonisch wezen met dezelfde oorsprong als de Devil Gene van Jin en Kazuya. Jin wakkert een wereldwijde oorlog aan om Azazel op te roepen in de hoop om de Devil Gene binnenin hem te ontdoen.
Azazel beschikt over diverse gimmicks waaronder het oproepen van kristallen rotsen vanuit de grond evenals kristallen scarabeeen op de tegenstander afvuren. Het wezen beschikt over een auto-block waarmee hij de meeste aanvallen kan blokken. Vanwege zijn reusachtige grootte werken throws niet op hem. Daarnaast beschikt hij over aanvallen van eerdere eindbazen zoals Jinpachi's stun en Devil's laser aanval. Azazel's grootste zwakte is zijn voorspelbaarheid. Zo valt Azazel om de twee seconden aan in de eerste ronde. Verder zijn vanwege zijn grootte absurde combo's op Azazel mogelijk zoals Devil Jin waarbij hij zijn u/f+1+2 negen maal kan raken.
Ondanks de single player uitdaging die Azazel met zich meebracht, keerde hij niet terug in TEKKEN Tag Tournament 2. Het is aannemelijk dat de technische uitdaging om zo'n character in te bouwen een reden kan zijn dat Azazel nooit teruggekeerd is. Met Devil Kazumi als eindbaas in TEKKEN 7 lijkt Bandai Namco echter doelbewust gekozen te hebbben voor een iets minder frustrerende eindbaas.
TEKKEN 7
Devil Kazumi is in vergelijking met Jinpachi en Azazel een vrij eerlijke eindbaas. Ze beschikt wel over een laser aanval die veel sneller is dan de laser aanval van Devil Kazuya en Devil Jin. Daarnaast kan ze een witte tijger oproepen voor diverse aanvallen en kan ze uit combo's ontsnappen door weg te vliegen. Hoewel Devil Kazumi de officiele eindbaas van TEKKEN 7 is, is ze in zekere zin niet de enige eindbaas in de game. Sterker nog, ze is de zwakste eindbaas in TEKKEN 7.
De sterkste eindbaas is te vinden in de Special Chapter van Story Mode waarin je het als Devil Kazuya opneemt tegen (Shin) Akuma. De instelbare moeilijkheidsgraad van Story Mode heeft geen invloed op deze match waardoor dit gevecht vooral voor beginners als zeer frusterend ervaren wordt. Akuma begint met een stat boost, hanteert zich zeer offensief en beschikt over diverse nieuwe vaardigheden. Hij kan zijn Super meter ten alle tijden aanvullen en continu drievoudige vuurballen afvuren. Akuma's Focus Attack werkt tijdens dit gevecht als een unblockable Power Crush. Verder kan hij achter jou teleporteren, aanvallen en opnieuw teleporteren.
Jij als Devil Kazuya moet een balans vinden tussen geduldig afwachten en elk gaatje met een kans om aan te vallen benutten. Een laser aanval op verre afstand kan helpen als je daar genoeg tijd voor krijgt. Wees op je hoede als Akuma dichtbij komt en val niet te wild aan. Werk aan je verdediging, want Akuma heeft in veel situaties een follow-up om enorme schade te veroorzaken. Waarschijnlijk zal je deze match vaak moeten spelen om in deze specifieke flow te raken waardoor je in deze chaotische match niet teveel hoeft na te denken wanneer de match een bepaalde richting dreigt te gaan.