Michael Murray van het ontwikkelingsteam van de Tekken serie heeft
gereageerd op diverse aantijgingen van fans op social media. De Tekken serie gaat de laatste tijd gebukt onder felle kritiek onder het westerse publiek.
Veel fans zijn het er niet mee eens dat er anno 2015 nog steeds voor het businessmodel gekozen wordt om een arcadeversie in Azie uit te brengen, waarna ruime tijd later pas een consoleversie uitgebracht wordt. Ook viel het bij veel fans verkeerd toen Bandai Namco dit jaar een wereldkampioenschap Tekken 7 aangekondigde, terwijl de game nog niet eens verschenen is in de westerse continenten.
Michael Murray benadrukt in eerdere reacties dat de arcade nog zeer rendabel is, maar geeft toe dat er qua marketing veel ruimte voor verbetering is. En wat betreft vergelijkingen met Capcom en Street Fighter benadrukt Murray dat Street Fighter geheel geleidt wordt door het Amerikaanse hoofdkantoor en niet door het Japanse hoofdkantoor. Verder verklapt Murray dat er nu ook gewerkt wordt aan een Europese kwalificatieronde voor het eerder genoemde Tekken 7 wereldkampioenschap. Eerder was er ook veel kritiek dat Japan, Korea en de Verenigde Staten wel een kwalificatieronde kregen. De Europese kwalificatieronde wordt mogelijk in Parijs gehouden.
In een nieuwe reactie gaat de Amerikaanse gamedeveloper dieper in op de ontvangen kritiek. Wat betreft de vergelijkingen met Capcom benadrukt Murray opnieuw dat Capcom zich volledig richt op enkel een consolerelease, terwijl een consoleversie van Tekken 7 nog niet aangekondigd is vanwege de ontwikkeling van de arcadeversie. De Amerikaan denkt dat het stilhouden van informatie tot aan de aankondiging van een consoleversie alleen maar irritatie bij fans zou opleveren.
Murray verklaart net als Katsuhiro Harada in het verleden al eens heeft gedaan dat Bandai Namco evenveel verdient aan de arcadeversie als aan de consoleversie en dat Bandai Namco geld aan het product moet verdienen om de serie een toekomst te behouden. Een goedverkopende arcadeversie geeft meer vrijheid aan het ontwikkelingsteam om meer content in de uiteindelijke consoleversie te stoppen. Ook zou het aantal post-patches hiermee geminimaliseerd worden doordat bugs en dergelijke qua gameplay al verholpen zijn tijdens de ontwikkeling van de arcadeversie.
Afsluitend spreekt Michael Murray zijn hoop uit dat mensen op social media wat behoudener en menswaardiger kritiek aanleveren op de Tekken serie. Anders keert het enige vloeiend Engels sprekende teamlid van het ontwikkelingsteam van de Tekken serie de social media kanalen mogelijk de rug toe in de toekomst.
Citaat:
Michael Murray:
I think many people don't understand how Japanese companies work, and I'm not an executive. I do the best with what has been decided. I saw some guy on another post bitching about how Capcom does so much better, and in some areas that's true, but it's comparing apples to oranges for this reason:
1) Capcom is ramping up marketing for a CONSOLE release targeting early next year. We have yet to announce a console version, and are working on the ARCADE release, which, unfortunately, isn't in every country, but that is due to the arcade situation in your respective country, not Harada's choice. So, why do we even bother posting stuff about TEKKEN 7? Because there are a lot of people out there who ask for information because they see footage or news about the game in other countries, and want accurate information from the source. They are excited to see what is coming out, and know from past releases, that it will make it into an eventual console release, plus more. I suppose we could do like Rockstar and say nothing about the game until the console version is announced and closer to release, but I have a feeling this would irritate a lot of people anyways.
3) Bitching about the arcade
I understand. You don't have an arcade in your country or area and want to play the game. Fine. But there is no need to be a dick about it. So we should just quit the arcade business altogether because you don't have one near you? How is that a well thought out opinion?
The arcade is still a very valid business model in many parts of the world, and Harada has said before that just as much money is made from the arcade version, as is the console version. This is a company, and we have to convince them that Tekken is a profitable game to make. If it makes money in the arcade, we have more freedom to create more stuff in the console version. This means more characters, more stages, more options in practice mode, etc. It also means the game doesn't need to be constantly patched like some others because the balance issues have been worked out in the basic gameplay already.
2) Bitching about the content of the game
This is fine. Don't mind at all hearing about what you want from the game. Just please realize that your opinion doesn't necessarily fall in line with everyone else's. Some people loved Tag 2, but some ppl thought there were two many characters and the game mechanics were complex and overwhelming. Please realize that this applies to other areas of the game as well, and that we are trying to find a good balance to please as many people as possible.
Just copying Capcom isn't going to make Tekken a better game. People like it because it's Tekken, and gleaning info from people's opinions is much easier when they keep this in mind.
I almost didn't even post this, but I was hoping to frame the conversation, and possibly make it more productive. If people are gonna be hostile for no real reason, I'll just stop posting on social media, and focus on other tasks.
Last, these opinions are my own, not Harada's or Bandai Namco as a whole.
-MM