Katsuhiro Harada vertelt in een interview met
Famitsu dat Tekken 7 over speciale technieken beschikt die eventuele lag visueel doet verminderen. De arcadeversie van Tekken 7 is de eerste fighting game in arcades die over een online multiplayer beschikt.
De Tekken serie beschikt sinds Tekken 5: Dark Resurrection over mogelijk de beste online netcode onder fighting games, maar volgens Harada zijn vertragingen door lag niet op te lossen door specifieke wijzigingen in de netcode. De Japanner verklaart dat developers moeten ontwikkelen met de gedachten dat een game ook online gespeeld zal worden en niet zo zeer met de gedachten om enkel een goed werkende netcode te maken.
"Stel je voor dat developer bepaalde aanvallen in een fighting game een start-up animatie van 1/60 seconde geeft nadat een knop ingedrukt wordt. Dan treden er gegarandeerd vertragingen op gedurende meerdere frames per seconde. " legt Harada uit die overigens toegeeft dat het een overdreven voorbeeld is. Er moet rekening gehouden worden met een grote hoeveelheid data die over mogelijk grote afstanden verzonden moeten worden. De Japanner zegt dat het een veel besproken onderwerp is onder fighting game developers en zij allen tegen dezelfde problemen aan lopen.
In Tekken 7 wordt de perceptie van lag beinvloed door een buffer toe te voegen tussen het moment dat een knop ingedrukt wordt en het moment dat een actie op het scherm gestart wordt. Deze techniek is ook aanwezig in Tekken Tag Tournament 2. Volgens Harada betekent dit dat in termen van reactietijd beide games hetzelfde aan zullen gaan voelen in online matches. Nieuw in Tekken 7 is dat een gedeelte van de animatie van een aanval overgeslagen kunnen worden bij eventuele lag. De eerder genoemde meting van het moment wanneer je een knop indrukt en het moment dat een actie op het scherm gestart wordt, bepaald hoedanig de animatie ingekort wordt.
Volgens Harada bevat Tekken 7 nog andere technieken om lag op te meten en andere technieken om daarop te anticiperen. Tenslotte adresseert de Japanner de spelers die bij elke nieuwe Tekken game beweren dat de online mode verslechtert is. "Helaas hebben zij het mis. We kunnen het zelfs met data bewijzen. Eigenlijk hebben we veel verbeteringen weten te kunnen maken."