In een interview met
1UP vertelt Katsuhiro Harada dat Tekken Tag Tournament (2000) destijds in een rap tempo binnen 3 maanden ontwikkeld is. Ook vertelt de Japanner over een eerdere cross-over van Tekken, welke op het laatste moment niet doorging.
Harada vertelt dat het begon met het ongekende succes van Tekken 3, waardoor het salesteam van Namco een tweede soort Tekken 3 eisde. Vreemd genoeg kwam het mandaat voor deze opdracht op het moment dat Tekken 4 al 3 maanden in ontwikkeling was. Harada verklaard binnen 5 minuten het concept voor Tekken Tag Tournament bedacht te hebben op basis van hoeveel characters in het geheugen tijdens een gevecht pastte en hoeveel characters tegelijkertijd op het scherm getoond konden worden. Er waren ook nog grote twijfels of de game als vervolg uitgebracht moest worden, maar leek het het beste om de game als eigen entiteit te beschouwen. De game werd vervolgens in 3 maanden tijd ontwikkeld met zeer beperkte middelen met de kanttekening dat charactermodellen en andere data rechtstreeks uit Tekken 3 geplukt werden. Desondanks kostte de ontwikkeling van Tekken Tag Tournament ruim $3.000.000, terwijl de kosten van de huidige Tekken games volgens de Japanner vier tot vijf keer hoger uitvallen evenals de ontwikkelingsduur welke ook vier tot vijf keer hoger uitvalt dan de 3 maanden van de eerste Tekken Tag Tournament.
Gedurende de ontwikkeling van de game werd Tekken 4 een tijdje links gelaten. Naar aanleiding van het succes van Tekken Tag Tournament werd besloten om alle concepten voor Tekken 4 tot dan toe te schrappen en de feedback van de fans zoveel mogelijk in de game te verwerken. "We hebben het meest geleerd van Tekken 4, omdat we zoveel feedback van spelers kregen. We probeerden alles te wijzigen waar mensen beweerden niet van te houden. We kwamen er uiteindelijk achter dat dit geen juiste beslissing was", aldus Harada over de innovatieve maar minder geslaagde Tekken 4. De originele Tekken 4 beschikte over een speciale videokaart welke niet veel mindere beelden opleverden dan de huidige output van een PlayStation 3. Ook was de line-up aan characters groter dan de 20 characters die Tekken 4 uiteindelijk kreeg. De keus om destijds te ontwikkelen met deze speciale videokaart was vanwege de limitatie van de originele videokaart [gelijk aan de PS2 hardware] welke niet meer dan 512 kleuren kon gebruiken.
Gedurende die tijd was er ook sprake van een mogelijke cross-over tussen Namco en een ander onbekend bedrijf. Volgens Harada was de intentie niet zo grootschalig als wat er momenteel gaande is tussen Tekken en Street Fighter, maar hier is uiteindelijk niets van gekomen. Factoren zoals de staat van de markt destijds en onvoldoende internationale dekking van het onbekende bedrijf zouden hierin een rol gespeeld hebben.