In een interview met
Edge Magazine laat Katsuhiro Harada doorschemeren dat een derde deel van de Tekken Tag Tournament franchise geen 12 jaar nodig heeft zoals nu bij Tekken Tag Tournament 2 het geval is. Harada laat eerder in het interview weten dat Tekken Tag Tournament 2 enkele jaren geleden al overwogen werd, maar het ontwikkelingsteam meer druk zag in het uitbrengen van een Tekken 6. Vergelijkbaar met het eerste deel kon het ontwikkelingsteam niet om TTT2 heen na de release van Tekken 6 Bloodline Rebellion met een nieuwe generatie van hardware.
De Japanner ligt ook toe waarom Tag een eigen franchise is geworden en niet onderdeel van de reguliere Tekken games. Volgens Harada zit er ritmisch teveel verschil tussen het traditionele een-op-een gevechten en de Tag gameplay. "Wanneer je Tag Tournament zegt, begrijp je onmiddelijk waar het om gaat. De regels zijn kristalhelder en jouw gedachten kunnen makkelijker omschakelen. Vanuit het oogpunt als ontwikkelaar is het ook makkelijker om daarop te focussen, omdat je niet met teveel verschillende aspecten bezig bent en je daardoor meer kans hebt om een betere ervaring te verzorgen." Het is volgens hem dan ook meer een creatief aspect dan een commercieel aspect om de twee ervaringen van elkaar te scheiden.
Harada vertelt verder dat het eerste deel zeer beperkt was wegens technische redenen. De huidige technologie met Namco System 369 kan dan nu ook vier characters tegelijkertijd tonen in plaats van slechts twee characters in het eerste deel uit 2000, waardoor de game volgens de Japanner dynamischer en vermakelijker wordt. De modellen van de characters zijn verder opnieuw opgebouwd volgens een zeer moeilijk en tijdrovend proces. Harada geeft toe dat hij nog niet zeker is over de graphics zoals ze nu zijn. Desondanks de fotorealistischere graphics van Westerse ontwikkelaars betwijfelt de producent of dergelijke graphics bij Tekken zouden passen. "Het is een mix van CG op een zeer Japanse manier van character designs. Door het toevoegen van nieuwe shaders is de kwaliteit van de character modellen erg verbeterd, maar ik weet zeker dat er mensen zijn die onze huidige aanpak niet bevallen. We zijn nog steeds bezig met die modellen, dus de eindversie kan misschien wat realistischer lijken of meer anime uitstralen. Dat weten we op dit moment nog niet."
Met betrekking tot de populariteit van fighter games in de arcades verdedigd Harada het feit dat de game op sommige punten te simpel zou zijn. De Japanner kreeg in het verleden veel kritiek op Tekken 1-3, waarbij gevechten met enkele simpele aanvallen te winnen waren. Deze kritiek keerde terug bij Tekken 6 met Rage, waarbij de winnende speler aan het eind alsnog kon verliezen. "Ervaren spelers zullen het als potentieel incident beschouwen. De minder ervaren spelers hebben hiermee altijd de mogelijkheid om een keer een ervaren speler te verslaan." Volgens de Japanner is dit een van de sterke punten van Tekken, waardoor de game na 17 jaar nog steeds populair is. Yoshinori Ono heeft door het bestuderen van de Tekken serie hetzelfde gedaan met Street Fighter IV door de serie niet vanuit Street Fighter III voort te zetten, maar door voort te borduren op de simpelere Street Fighter II. Ook hierdoor is een game zoals
Tekken X Street Fighter mogelijk geworden. Harada geeft toe in de eerste instantie niet zo enthousiast te zijn over zo een dergelijke game, omdat het erg afhankelijk zou zijn van de hype eromheen. "Er was al eens Capcom VS SNK, maar mij is vertelt dat zoiets als een laatste uitvlucht moet gelden, omdat de game niet meer gespeeld wordt zodra de hype voorbij is." De realisatie dat Street Fighter al ruim 20 jaar oud is en de Tekken serie alweer uit 1994 stamt, haalde alle zorgen bij Harada weg. "Zodra we er over begonnen te praten, werd iedereen onmiddelijk enthousiast. Ik denk dat het de juiste actie is. Met Street Fighter IV is de Street Fighter serie sowieso beter te combineren met Tekken."
De gedachten achter de verjongingskuur van Heihachi Mishima wordt in het interview ook eindelijk bevestigd. Het is inderdaad vanwege het overlijden van Gori Daisuke als voice actor, waardoor er voor een drastische oplossing gekozen is voor een van de bekendste characters uit de Tekken serie. "Eigenlijk dronk hij gewoon een drankje die hem jonger maakte. Ja, inderdaad! Zo makkelijk hebben wij het opgelost."
Harada vertelt verder dan de Item Moves van Tekken 6 als test dienden, waarna het concept in Tekken Tag Tournament 2 aangescherpt wordt. Het ontwikkelingsteam kreeg goede feedback op de items, ook al dienden de items voornamelijk als gimmick. De producent twijfelde echter wel lange tijd of de Item Moves nuttig waren en ging na of er niet betere manieren waren om die items te gebruiken. Wegens een beperkte hoeveelheid aan resources hoeft men ook geen overschot aan items te verwachten, maar Harada sluit niet uit dat er na de release nieuwe items en zelfs nieuwe aanvallen aan de game toegevoegd kunnen worden. De Japanner spreekt meer over het customizen van aanvallen. "Ik denk dat het mogelijk is, omdat dit een Tag game is. Dit tweede deel staat vier characters tegelijkertijd toe op het scherm, waarmee de mogelijkheid zich aanbiedt om een derde character een grappige toevoeging te laten geven zoals het aftellen van de character [in de AOU trailer]."
De Japanner sluit af met het bericht dat ruim 90% van alle Tekken gamers buiten Japan woont. Terwijl binnen enige tijd de cross-over met Street Fighter verschijnt, zal Tag verder gaan als eigen franchise. Harada betwijfelt of er 12 jaren nodig zijn voor een derde deel van Tekken Tag Tournament 3 naar aanleiding van de vraag of een eventueel derde deel ook weer zo lang op zich zou laten wachten. "De spelers van vandaag zullen dan al getrouwd zijn met kinderen of zelfs kleinkinderen. Ik denk niet dat we daar zoveel tijd voor nodig hebben, al hou ik ook een oogje in het zeil op de Soulcalibur serie. Dat is veel werk voor het geringe personeel dat we hier hebben. Misschien start ik wel iets nieuws? Wie weet?"